Nyfiken på skog?

Efter decennier av kalhyggesbruk återstår inte mycket naturskog i vårt land.

Som i tropisk regnskog har stora plantager med monokulturer ersatt den skog som tidigare kännetecknades av mångfald och stabilitet, hos oss inte med oljepalm utan med gran- eller tallplantager. Skogsindustrins lobbyister kallar även dessa plantager för skog, vilket leder till viss förvirring. De hävdar t ex att vi aldrig haft så mycket skog som nu. Man kan säga att skogsindustrin inte ser skogen för alla träden.

Naturskyddsföreningen arrangerade därför en temakväll för medlemmar den 23 mars kl 18:00 på  Fornby Folkhögskola. En alltför liten, men tapper, skara deltog.

Kommunbiologen Mathilda Elgerud berättade om hur Borlänge kommun arbetar med sina skogsinnehav och gick igenom olika former av skydd som finns i nuläget. Amanda Tas på Skydda Skogen gick igenom hoten mot skogens naturvärden, skogen som kolfälla och hur kalhyggesbruk orsakar betydande utsläpp av växthusgaser och även hur den biologiska mångfalden är under attack. Lars-Erik Nilsson berättade om den stora inventeringen av Gyllbergens Skogsrike som gjordes för några år sedan, om inventering och om signalarter. Niklas Trogen från Stora Enso skog berättade om hur man där arbetar för ett varsamt skogsbruk, så långt det går.

Hur kan vi skydda och bevara skogen? Hur går vi vidare? I diskussionen medverkade också representant från LRF samt en privat skogsägare.

Naturskyddsföreningen informerade om att det nu finns möjlighet att sälja eller donera skog och mark till Insamlingsstiftelsen Borlänges Naturarv!

🌳 Att skogar är viktiga för den biologiska mångfalden, som kolsänka och som en produktresurs i sig, har varit känt sedan länge. Nu visar ny data att skogar hjälper till att hålla jorden minst en halv grad svalare – vilket är av betydelse bland annat för att kunna uppnå Parisavtalets 1,5-gradersmål. Skogar ger oss försvar mot de värsta scenarierna för global uppvärmning, säger Michael Coe, medförfattare till studien, till The Guardian.