Årsmöte för Naturskyddsföreningen i Borlänge

Måndagen den 11/3 hade vi årsmötet  på Matjes Emils Gård med ett trettiotal engagerade deltagare.

De stadgeenliga punkterna med val av styrelse, godkännande av verksamhetsberättelse, verksamhetsplan och ekonomisk redovisning gicks igenom utan några invändningar. Per Leijström lämnade styrelsen efter flera års gott arbete och Fältbiologernas Malte Lindberg blev ny styrelseledamot. I övrigt skedde inga förändringar i styrelsen. Omval skedde också av revisorer och valberedning.

Som inledning till årsmötet fick vi en mycket uppskattad presentation av Bilpolarna i Borlänge.

För den som har körkort och behöver bil av och till: Att vara med i en bilpool innebär att dela bil och fasta kostnader med övriga i bilpoolen. En bilpool sänker dina kostnader för bil, du får alltid tillgång till en ny bil och du kan dessutom hjälpa till att minska klimatpåverkan.

En egen bil står parkerad mycket mer än 90 % av tiden. Den tar upp plats, som kan användas bättre, och det har gått åt mycket råvaror och energi att framställa den. Det är dessutom dyrt och för många är medlemsskap i en bilpool mycket billigare, för de relativt få tillfällen när bil verkligen behövs.

Föreningen Bilpolarna i Borlänge startade redan 1999. På deras webbsida finns mer information om kostnader och hur det fungerar: Bilpolarna i Borlänge.

Vi har tidigare skrivit om behovet att ändra sättet vi transporterar oss och ökar vår frihet: Framtidens transporter i Borlänge.