Earth Hour imorgon kl 20.30-21.30

Släck för vår enda planet

2007 startade Earth Hour av World Wildlife Fund m fl som en solidarisk manifestation för att skicka makthavare en tydlig signal att agera – för klimatet och vår planet. Just nu kan frågor som rör klimat och miljö kännas långt borta på grund av den svåra situation som råder för miljontals människor i vår närhet. I år vill vi uppmuntra alla till att släcka lampan för att visa att vi står eniga i viljan om att skapa en bättre värld. Läs mer här.
Vi önskar alla en fin Earth Hour imorgon! 💚🌍

Så kan du delta

Släcka belysningen, javisst. Men vad kan du göra utöver det? För många har Earth Hour blivit en speciell och högtidlig stund. Det finns mycket du kan göra – både innan, under och efter timmen. WWF har samlat tips för en extra mysig, fin och minnesvärd Earth Hour. Du kan till exempel bjuda in till mörkermiddag, fixa en perfekt låtlista, delta i Primetimes quiz eller titta på stjärnhimlen och mysa med levande ljus!  Du hittar alla tips här.

Världens utsläpp måste enligt FNs klimatpanel halveras till år 2030 för att vi ska nå Parisavtalets mål om att begränsa den globala temperaturökningen till 1,5 grader. Om det ska vara möjligt måste utsläppen minska NU – inte långt in i framtiden.

WWF kräver en bindande utsläppsbudget som sätter en gräns för hur mycket växthusgaser Sverige får släppa ut.

En utsläppsbudget behövs för att:

• Sverige ska uppfylla sin del av Parisavtalet.
  • För att vi ska ta vårt ansvar nu och inte lämna över åtgärder och konsekvenser till kommande generationer

Skriv på för klimatet!

Skriv på vår namninsamling och kräv att Sverige tar sitt ansvar:

Skriv på här!