Fira den Biologiska mångfaldens dag 22/5 med oss i Naturskyddsföreningen!

Hjälp till med att fixa nya bostäder till vilda bin!

Det tilltänkta området är på gränsen till ett gammalt sandtag. Här finns några gryt och marken är om inte sand så i alla fall sandig silt. Där ska vi röja fram solbelyst mark. Till detta behöver vi bågsågar, yxor (Jesper har några olika) samt kanske någon grensax. Vi skapar någon faunadepå av ris och tar med en batteridriven borrmaskin med lite olika borrar för att skapa hål i död ved som redan finns. Beroende på vilka som kommer kan vi försöka oss på inventering/dokumentering. Om många kommer finns ytterligare ett område med liknande utmaningar.

Allt sker på Jesper Elsanders fastighet ute i Berg, där även andelsodlingen ligger.

Ta gärna med egna verktyg, men det finns också sådana på plats.

22 maj 2024, 14.30–16.30.  Samlingsplats: Berg 81 eller Berg 83, 78192 Borlänge, parkera vid verkstaden eller hos Barbro! Vid behov av samåkning kontakta: borje@wingbeats.se

Vad är då biologisk mångfald (biodiversity)?

“Biologisk mångfald” eller biologisk diversitet avser variationen av livsformer inom ett givet ekosystem, biotop eller för hela jorden. Det inkluderar mångfalden inom arter, mellan arter och av ekosystem. Det är viktigt eftersom det bidrar till ekosystemens robusthet och motståndskraft, vilket är avgörande för alla livsformer på vår planet.

Naturvårdsverket har en bra beskrivning: Vad är biologisk mångfald? (naturvardsverket.se)

Den 29 november 2023 arrangerade vi en föreläsning med professorn vid Kew Gardens och Göteborgs Universitet Alexandre Antonelli om biologisk mångfald, hoten mot den och vad vi kan göra åt dem. Den baseras på hans bok ”Ett dolt universum”. Arrangerades av Naturskyddsföreningen Borlänge, Falun och Dalarna, Högskolan Dalarna samt Studiefrämjandet. Den finns att se här, klicka på länken: Ett Dolt Universum. Vill Du hoppa över introduktionen kan Du bara spola fram en bit.

Antonelli säger bl a:

”Den biologiska mångfalden är den mest värdefulla tillgång jorden ger oss. De flesta nu levande arter fanns långt före Homo sapiens, och människan skulle inte kunna existera utan naturens resurser och uppfinningsrikedom.
I dag är hotet mot jordens biologiska mångfald ett minst lika stort problem som klimatförändringarna. Invasiva arter, miljögifter, varmare klimat och mänsklighetens exploatering av tidigare orörd natur och unika ekologiska nischer för bebyggelse, odling och annan verksamhet har försatt en hel miljon arter i fara.”

Mer än en tredjedel av världens markytor och nästan 75 procent av sötvattenresurserna används nu till odling eller boskap. Människan har drastiskt förändrat jordens livsmiljöer. Enligt FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald har tre fjärdedelar av landmiljöerna och två tredjedelar av havsmiljöerna påverkats kraftigt av mänsklig verksamhet.

Av alla däggdjur på jorden utgör nu Homo Sapiens 36%, människans tamdjur 60% och de vilda djuren endast 4%. Av fåglarna är bara 30% vilda, resten kycklingar, höns, kalkoner, gäss och ankor. Inte är situationen bättre för de ryggradslösa djuren, som t ex insekterna. Även mångfalden av svampar, lavar och växter förloras i accelererande fart.

Man kan förundras över hur den nuvarande regeringen hanterat klimatpolitiken, för att inte ”vanligt folk” ska drabbas av höjda bränslepriser t ex.

I gårdagens DN skrev 10 moderatpolitiker en debattartikel om biologisk mångfald under den häpnadsväckande rubriken, som sammanfattar deras inställning, ”Växter och djur kan inte gå före människans behov”.

Uppenbarligen har de inte förstått något om betydelsen av biologisk mångfald.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet.

Snälla ni, rösta för både klimatets och den biologiska mångfaldens skull! EU betyder mycket i det sammanhanget.

Börje Eriksson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Borlänge