Pilgrimsvandring i Frostbrunnsdalen

På Kristi Himmelsfärdsdagen den 9/5 deltog Naturskyddsföreningen i en pilgrimsvandring i Frostbrunnsdalen tillsammans med Svenska Kyrkan och nätverket Pilgrim och Retreat.

Vi började med gökotta vid trefaldighetskällan med musik av Stora Tuna Spelmanslag och några ord av prästen Fredrik Linder. Även en pigg grönsångare underhöll oss.

Vi hade en kort men vacker vandring i underbar natur, med flera korta stopp för kontemplation och vid slutet samlades vi för samtal om den biologiska mångfalden och hoten mot den, som var dagens tema. Från oss deltog förutom undertecknad även Lars-Erik Nilsson med sin artkunskap och även Olle Rydell från vår styrelse.

Biologisk mångfald är den livsväv av gener, arter och ekosystem som omger oss människor och som vi är helt beroende av för vår överlevnad.

Intressant är att Naturskyddsföreningen i Borlänge bildades som Frostbrunnsdalens Djur- och Naturvårdsförening 1920 och bidrog aktivt till att bevara den biologiska mångfalden i dalen och till att det så småningom blev naturreservat.

För dig som vill läsa mera om Frostbrunnsdalens historia klicka på länken!

Börje Eriksson