Vårkänslor

Nu när vårkänslorna börjar komma, tänker kanske många att man vill odla sin egen mat. Det betyder inte att man måste skaffa villa med egen trädgård! Varför inte anmäla sig till en andelsodling?

Andelsodlingen i Borlänge:

I byn Berg odlar ca 30 familjer ekologiska grönsaker tillsammans. Odlingen är helt fossilfri och fokus ligger på att bygga upp biologisk mångfald i jorden, men också i omgivningarna till odlingen. Kanske är du en framtida andelsodlare? Hör av dig till Jesper Elsander 0730-281842 för att bestämma en tid du kan komma på besök.

Några funderar kanske på att byta ut sin fossildrivna bil till en elbil. Men ännu bättre är förstås att ha bil bara när man verkligen behöver:

Bilpoolen i Borlänge:

För den som har körkort och behöver bil av och till: Att vara med i en bilpool innebär att dela bil och fasta kostnader med övriga i bilpoolen. En bilpool sänker dina kostnader för bil, du får alltid tillgång till en ny bil och du kan dessutom hjälpa till att minska klimatpåverkan.

Föreningen Bilpolarna i Borlänge startade redan 1999. På deras webbsida finns mer information om kostnader och hur det fungerar. Bilpolarna i Borlänge

Häng med på våra aktiviteter!

Efterhand lägger vi ut flera aktiviteter på vår hemsida, men redan nu kan du planera in fagning på Tures Äng och längre fram lieslåtter på samma äng, som är ett fantastiskt litet naturreservat i Tuna Hästberg.