EU-parlamentets beslut att restaurera natur

Den 27 februari röstade en majoritet i EU-parlamentet ja till att införa en lag om att återställa natur.

Det är en mycket viktig lag som kan bidra till att vända den negativa trenden för vår natur och den värdefulla biologisk mångfald som vi alla är beroende av. Det är den första stora lagstiftningen om biologisk mångfald sedan art- och habitatdirektivet lades fram för tre decennier sedan.

I restaureringslagen finns ett övergripande mål att medlemsländerna ska vidta åtgärder för att återställa minst 20 procent av EUs land- och vattenområden fram till 2030. Vid 2050 ska åtgärderna innefatta all natur som är i behov av restaurering.

Förordningen om att restaurera natur är avgörande för att EU ska klara de åtaganden som gjorts inom FN-konventionen om biologisk mångfald (FN-mötet i Montreal december 2022). Man har dock sänkt ambitionerna jämfört med Montrealmötets beslut från 30% till 20% till 2030.

En omröstning i ministerrådet i vår bland medlemsländerna återstår innan lagen kan bli av. Låt oss hoppas att det går igenom hela vägen och att sedan Sverige följer lagen!

Läs mera här: EU-parlamentet röstade för att återställa natur – Världsnaturfonden WWF

Och Göran Greiders ledare i Dalademokraten den 29/2 är läsvärd: Äganderätt står mot naturens rätt-Bra att EU ställer krav