Vad gör vi i Borlängekretsen?

Hittills har vi under sommaren genomfört:

26/6 Blomstervandring vid Bagghyttan, Tuna Hästberg. Bl a förbi orkidévägen (Del av NF:s Världens största blomsteräng). Guidning av Anders Janols. Ett tiotal personer deltog.

29 juli Kortkurs i ängsslåtter med lie för nybörjare, Tures Äng vid efterbetesfållan. Vi var sex deltagare.

29 juli Slåtter av Tures Äng i Tuna Hästberg, 33:e året Naturskyddsföreningen ansvarar för denna slåtter. Ett tjugotal deltog. Flera behövs för nästa år! Anders bjöd på sin sedvanliga enbärsdricka och föreningen bjöd på fika.

12 augusti Fjärilsexkursion/föredrag med Lars Petersson från Svensk Dagfjärilsövervakning. P g a dåligt väder blev det ett utmärkt föredrag efter ett försök till exkursion. Nio deltagare.

20/8 Skogsvandring med Niklas Rehn och Stig-Åke Svensson, med ett tiotal deltagare.

10/9 gjorde vi ett besök på ” Skogens biologiska kyrkogård” under ledning av Göran Rönning. Sex deltagare.

16/9 Svamputflykt till Bergebo i samverkan med Mykologiska föreningen Skogsriskan. Kontaktperson Anders Janols (070-651 92 13). Samarbete med Studiefrämjandet. 20 deltagare.

16/9 Skräpplockning på Håll Sverige Rent-dagen. Vi vet inte hur många som anmälde sig till detta

Glädjande nog fortsätter medlemstillströmningen. Välkomna allihop!  Vi bedriver ett lokalt arbete för att värna biologisk mångfald och klimat och behöver alltid flera som engagerar sig. Kontakta någon av oss i styrelsen om du vill arbeta aktivt med oss!

Vi har också en aktiv skogsgrupp för att skydda så naturlig skog som möjligt för framtida generationer.

Ni är alltid välkomna att delta i våra aktiviteter och vi annonserar dem till höger i aktivitetskalendern.

Ett konkret sätt att arbeta är att köpa in skyddsvärd natur för att ge den ett permanent skydd. Vi har därför bildat Insamlingsstiftelsen Borlänges Naturarv, som hittills har köpt in en liten bit skog, men mera pengar behövs. Läs mera på Borlänge Naturskyddsförenings hemsida!

Swisha gärna valfritt belopp till 123-2488773 för inköp av mark!