Tillväxtens Gränser och Earth4All med Anders Wijkman

I går eftermiddag hade vi äntligen möjligheten att höra Anders Wijkman, som själv är hedersordförande för Romklubben, berätta om Tillväxtens Gränser, som Romklubben gav ut 1972 och framförallt om uppföljaren Earth4All från 2022. Han talade om bakgrundsanalyserna och framförallt vad vi måste göra för att skifta till en hållbar värld.

Mänskligheten balanserar på randen till avgrunden. Flera ”tipping points” där utvecklingen i klimatet och den biologiska mångfalden inte går att vända tillbaka är på väg att passeras. Trots det akuta läget är politiker över hela världen handlingsförlamade, kraftlösa eller ointresserade.

Men hoppet finns. En rad forskare och ekonomer har genom att använda datormodellering lyckats identifiera fem vändpunkter, som skulle möjliggöra välstånd för alla på planeten under en enda generation.

Earth4All presenterar en tydlig väg framåt för att starta om vårt globala ekonomiska system, så att det fungerar både för människor och den plats vi alla lever på. Det går att agera, men det är bråttom och ett verkligt politiskt ledarskap behövs.

Tyvärr ignorerade Borlängepolitikerna föredraget, trots att Borlänge är medlem i Viable Cities, där Anders Wijkman är vice ordförande.

Föredraget ska publiceras här, men i väntan på det finns hans Powerpointpresentation här.

En Jord för alla finns att köpa på t ex Akademibokhandeln.