Hurra, nu är Lusmyran officiellt invigt som Borlänges 21:a naturreservat 🥳

Under förmiddagen klippte miljönämndens ordförande Elina Brodén bandet! Vi kunde inte vara gladare att vara på plats för att fira tillskottet på Biologiska Mångfaldens Dag, och att så många ville vara med.
En mångfald av fåglar bjöd på konsert i det vackra vårvädret. Tunabygdens Fågelklubb, med Lars-Erik Nilsson och Bo Aspgren i spetsen, gick på tur med besökare för att spana efter fåglar och identifiera fågelsång. Vi får se och höra näktergal, mindre hackspett, lövsångare och korp bland lövträd och våtmark. Samt en och annan fantasifull fågelholk (med diverse hyresgäster) som ungdomar på Maserskolan tillverkat och varit med att satt upp. Bo Aspgren berättar att det ofta är ont om boplatser för fåglar, så holkar är ett välkommet inslag i naturen.
Som avslut på förmiddagen ledde kommunbiologerna Matilda Elgerud och Sören Nyström en spännande blomstervandring genom områdets lummiga skogspartier, längs Lusbäcken och öppen våtmark. Här får vi veta att området domineras av lövträd som gråal, sälg och hägg. Vi ser också spår av bäver, i form av en bäverhydda och precisions-avverkad mandelpil, en slags videväxt som ofta förekommer runt Dalälven.
Med andra ord, en glädjerik, intressant och bildande dag. Stort tack till alla som deltog!
Varmt välkomna till natur- och friluftsliv i Lusmyran 🌿
Om Lusmyrans bildande och skötselplan (Borlänge Kommun) https://bit.ly/39NvPK8