Elektrifieringens baksidor

Många medlemmar och andra naturvänner vill satsa på elektrifiering av samhället, för att minska klimatpåverkan. Samtidigt tycker många att vi inte ska ha flera gruvor med mineralbrytning i Sverige.

Det är uppriktigt sagt svårt att ha båda ståndpunkterna med tanke på under vilka omständigheter kobolt bryts i Kongo för att tillverka batterier.

Här är en artikel om en pågående tragedi i Kongo för att tillfredsställa våra behov, om att bryta kobolt (tryck på länken), och då nämns inte alls miljöproblemen av brytningen.

Man kan som medlem ha olika åsikter om hur vi ska uppnå ett hållbart samhälle. Riksföreningen är för vindkraft, många kretsar är emot om man riskerar att få vindkraftparken i närområdet. En del är för kärnkraft, andra är emot. Några tror på grön tillväxt, andra inte och en del vill drastiskt sänka konsumtion och produktion, vad man kan kalla ”nerväxt”.

Vi har i alla fall det gemensamt att vi vill skydda naturen, stoppa den drastiska minskningen av biologisk mångfald och hejda klimatförändringarna.