Idag inträffar Earth Overshoot Day (Den ekologiska skuldens dag)

Ur Dagens Nyheter idag:

” I år inträffar Overshoot Day den 29 juli, nästan en månad tidigare än i fjol, enligt organisationen Global Footprint Network. Den räknar varje år fram ett datum, som ska illustrera resursförbrukningen i världen och att jordens befolkning lever långt ifrån ett långsiktigt hållbart liv.

Datumet -eller nyckeltalet- är ingen exakt vetenskap, utan bygger på olika beräkningar av bland annat energikonsumtion, fiske, skogsbruk och koldioxidutsläpp. En slags årsbudget för naturens förnybara resurser.

Att årets budget skulle ta slut tidigare än förra årets var ingen överraskning.

– Under pandemin där mycket av industrin och samhället stod stilla, så påverkades resursförbrukningen och den mängd avfall och utsläpp vi genererar. Nu när hjulen börjar rulla igen, så är det inte konstigt att Overshoot Day hamnar ungefär där den har legat tidigare, säger Ola Hansén, klimatexpert vid Världsnaturfonden i Sverige.

Hade Overshoot Day varit ett finansiellt nyckeltal skulle vi nu vara inne och leva på sparkapitalet, det som skulle räcka till pensionen och barnen. Avkastningen på kapitalet hade vi redan gjort av med.

Overshoot Day har räknats fram sedan 1970, och inträffade då den 30 december. Allt var inte perfekt då heller, men mänskligheten höll sig nästan inom budgeten för ett jordklot. I dag skulle det egentligen krävas 1,7 jordklot för att uttagen av förnybara resurser skulle kunna fyllas på igen.

Alltsedan 1970 har Overshoot Day infallit tidigare och tidigare, med ett litet undantag för finanskrisen och pandemiåret 2020.

Om hela världen levde som vi i Sverige skulle Overshoot Day infalla redan i april.

– Vi i Sverige lever ungefär som om vi hade fyra jordklot. Av de saker som mäts av indexet har vi en större konsumtion per capita än snittet, säger Ola Hansén.”

Så långt dagens DN.

Överutnyttjandet av jordens resurser leder bland annat till avskogning, vattenbrist, jorderosion, minskad biologisk mångfald och klimatförändringar.

Överutnyttjandet av jordens resurser = genomsnittliga resursförbrukningen multiplicerat med antal människor. Vid industriella revolutionens början hade jorden färre än 1 miljard människor. 1970 hade jorden 3,7 miljarder människor och nu 7,8 miljarder. Självklart måste alla bidra till att minska sin konsumtion, även via politiken, men vi kan inte strunta i den andra faktorn, att bromsa och stoppa folkökningen.

Läs mera här: The Overpopulation Project

I mitten av 1700-talet bodde det knappt 2 miljoner personer i Sverige, men 2017 passerade vi 10 miljoner.

Att inte arbeta även med den frågan innebär att vi förstör framtiden för kommande generationer. Så om vi verkligen tycker om barn och bryr oss om deras framtid, bör vi sträva efter att inte skaffa för många! I det sammanhanget är flerbarnstilläggen ett svek mot kommande generationer.

Det brådskar också att skydda vår natur här lokalt. För närvarande är 3,9% av Borlänge Kommuns yta skyddad natur. Där måste vi öka takten rejält för att skydda inte minst gammelskog från avverkning.

Börje Eriksson

kretsordförande Borlänge