Använd naturens läkande kraft!

Den 18 september genomförde Naturskyddsföreningen i Borlänge tillsammans med Region Dalarna och Studiefrämjandet en kortare skogsvandring i Sjöbergets naturreservat, som del av temamånaden: ”Fokus på psykisk hälsa i Dalarna”.

Vandringen i bästa tänkbara väder skedde under ledning av en expert på biologisk mångfald, samt en läkare och en psykolog.

Vistelse i natur kombinerat med fysisk aktivitet har dokumenterat god effekt vid tillstånd med ångest, oro, nedstämdhet och sömnsvårigheter. Ju mer man lär sig om samspelet mellan arter i naturen, desto mera ökar fascinationen för den biologiska mångfalden. Därmed kan många också få andra perspektiv på sina egna problem. Tyvärr hade endast ett fåtal anmält sig och av dessa lämnade flera återbud p g a höstförkylningar.

Vid en fin rastplats vid Bysjön bjöd Naturskyddsföreningen på vegetarisk smörgås, frukt och kaffe/te/vatten.

Jag tror vi alla tyckte att arrangemanget bör upprepas och att sjukvården i ökad utsträckning ska försöka få ut sina patienter i naturen för både den fysiska aktiviteten och för att öka det psykiska välbefinnandet.

Granticka i Sjöbergets naturreservat