Bekämpa invasiva arter!

Invasiva främmande är arter som med människans hjälp, avsiktligt eller oavsiktligt, flyttats från sin ursprungliga miljö och i sin nya omgivning börjar sprida sig snabbt och orsakar allvarlig skada för ekosystem, infrastruktur eller människors hälsa vilket medför stora kostnader för samhälle och enskilda.

Det är ett av de största hoten mot biologisk mångfald globalt och även i Sverige ökar antalet främmande arter som blir invasiva från år till år.

Nära naturreservatet Holmsjöarna växer mycket av de invasiva arterna kanadensiskt gullris och jättebalsamin. Jättebalsamin ingår i EU:s lista över invasiva arter, vilket innebär att fastighetsägare är skyldiga att avlägsna denna från sin mark, vilket alltför få förstått.

Naturskyddsföreningen i Borlänge har i samarbete med Studiefrämjandet under sommaren 2024 påbörjat ett projekt för utbilda om, reducera och på sikt utrota dessa två arter i området från Berg ända in i naturreservatet.

Förutom några tillfällen för inventering av invasiva växter har vi haft fem träffar under tiden 17/6 – 22/7 där vi har informerat om Naturskyddsföreningen och om Fältbiologerna, därefter haft en kort genomgång i hur man identifierar dessa växter, hur man bekämpar dem enligt Naturvårdsverket och hur vi levererar dem på säkert sätt till Fågelmyra för destruktion.

Totalt har ett 40-tal personer deltagit, vilket var mindre än förväntat, så vi har fått koncentrera oss på att bekämpa jättebalsaminen. Cirka ett ton har lämnats till destruktion. Eftersom den nu efter blomningen sätter frön avbryter vi bekämpningen för i år, för att inte riskera att öka spridningen.

Projektet avses pågå i 5 år och stöds av Alvins Fond och under 2024 avseende skolungdom även av Borlänge kommun.

Stort tack till alla inblandade för er stora insatser!