Slåtter på Tures Äng

Tures Äng är ett litet naturreservat ägnat skydd av ett flertal ängsblommor och svampar, där slåtter med lie är nödvändigt för att bevara mångfalden. Läs mera på Länsstyrelsens hemsida:

Tures äng | Länsstyrelsen Dalarna (lansstyrelsen.se)

Att bevara den biologiska mångfalden har ett egenvärde, men vi vill ju även att framtida generationer ska kunna uppleva de växter, svampar och djur som hör hemma på en äng.

I år var det den 27 juli som årets slåtter skedde, det 34:e året med Naturskyddsföreningen i Borlänge. Och äntligen ökade antalet deltagare i slåttern igen, så vi var närmare ett tjugotal, som under trevliga former hann slå hela ängen och avsluta både arbete, fika, lunch och samtal före kl 14.

Det sägs att yngre människor har stort intresse för miljöfrågor, och det hoppas vi få se konkreta exempel på inom en snar framtid. Alltför få unga engagerar sig i det ideella naturvårdsarbete, som Naturskyddsföreningens lokala kretsar bedriver.

Om man är intresserad ska man hålla koll på våra aktiviteter, som annonseras på hemsidan för Naturskyddsföreningen i Borlänge, inom kort kommer ytterligare ett antal programpunkter för hösten. Och nästa år vill vi se flera ungdomar med lie i handen i Tuna-Hästberg för en riktig slåtter- och sommarfest!