Hjälp till att bekämpa invasiva arter!

Naturvårdsverket skriver:

”Invasiva främmande är arter som med människans hjälp flyttats från sin ursprungliga miljö och i sin nya omgivning börjar sprida sig snabbt och orsakar allvarlig skada för ekosystem, infrastruktur eller människors hälsa vilket medför stora kostnader för samhälle och enskilda.

Det är ett av de största hoten mot biologisk mångfald i Sverige och globalt och antalet främmande arter som blir invasiva ökar från år till år.

Det här är ett komplext miljöproblem där alla behöver hjälpa till och samarbeta för att vi ska kunna rå på det. Bäst stoppar vi de invasiva arterna genom att arbeta förebyggande, så att de inte kommer till Sverige eller sprids inom landet. De som ändå kommer hit måste snabbt upptäckas och bekämpas.”

Vi påbörjar nu på måndag ett projekt för att begränsa och lokalt utrota jättebalsamin, som finns på EU:s förteckning över invasiva främmande arter.  Vi börjar på en fastighet i Berg i Borlänge, men hoppas att flera markägare vill ansluta sig till projektet efterhand, eftersom de faktiskt är skyldiga att ta bort denna art på sin mark. Kanadensiskt gullris är en annan art som är invasiv och som kommer att föreslås till en nationell förteckning av invasiva växter.

Nära naturreservatet Holmsjöarna växer mycket kanadensiskt gullris och jättebalsamin.

Kom och lär dig känna igen dessa växter och var med och bekämpa dem!

Var? Samlingsplats är andelsodlingen i Berg 81

När? Måndag 17 juni, 8 juli, 22 juli och 12 augusti kl. 10.00-16.00. Ytterligare ett tillfälle september/oktober.

För vem? Du som är 7-100 år

Arrangör: Naturskyddsföreningen i Borlänge i samarbete med Studiefrämjandet

Anmälan: Anmälan via e-post till borje@wingbeats.se

Övrig information:

Vi börjar med information om Naturskyddsföreningen och om Fältbiologerna. Sedan går vi igenom en kort utbildning i hur man identifierar dessa växter, hur man bekämpar dem enligt Naturvårdsverket och hur vi levererar dem på säkert sätt till Fågelmyra för destruktion. Projektet kommer att pågå i 5 år och stöds av Alvins Fond och avseende skolungdom av Borlänge kommun.

Vi bjuder på lunch/mellanmål i form av vegetariska smörgåsar, ekologisk frukt och dricka, som vatten, äppeljuice, te eller kaffe.

Transport kan ordnas för er som behöver.

Bildresultat för kanadensiskt gullris bild